Tekstgrootte
Kwaliteitszorg betekent dat scholen de ‘goede dingen nog beter proberen te doen’. Adequate instrumenten en een heldere plannings- en beleidscyclus zijn hiervoor onontbeerlijk. Kwaliteit mag geen toeval zijn. Daarom is systematisch werken aan de kwaliteit van de school noodzakelijk. Dat betekent: het juiste beleid formuleren, de juiste handelingen verrichten en op de goede manier evalueren of bereikt is wat de school wilde bereiken.
Onze school maakt binnen de wet op het Passend Onderwijs, deel uit van het Samenwerkingsverband Waterland Primair Onderwijs. Een van de doelen van Passend Onderwijs is om de ‘ondersteuning op maat’ zo veel mogelijk binnen het reguliere onderwijs te laten plaatsvinden. Vanuit het Samenwerkingsverband is er professionele ondersteuning bij de pedagogische en didactische aanpak van kinderen die extra ondersteuning nodig hebben.
Scholen werken met een plan om de kwaliteit van hun onderwijs te verhogen. Het plan helpt hen om onderwijs te blijven bieden waar alle betrokkenen tevreden mee zijn. Kwaliteitszorg gaat over de manier waarop de doelen in het plan worden bereikt.
Het onderwijsproces in de onderbouw
Het onderwijs in de groepen 1/2 wordt vormgegeven door een thematisch onderwijsaanbod van betekenisvolle samenhangende activiteiten, op basis van vooraf vastgestelde haalbare ambitieuze leer- en ontwikkelingsdoelen. Het aanbod sluit aan bij het ontwikkelingsniveau en is afgestemd op de onderwijsbehoeften en de talenten van de kinderen.
Analyseren en plannen aanbod
Door (methode- & niet methode gebonden) toetsen zorgvuldig te analyseren en te koppelen aan andere (geanalyseerde& geobserveerde) data bepalen we welke leerstof verbeterd moet worden, welke vormen van ondersteuning er moet worden aangeboden en bepalen of en op welke wijze het lesmateriaal moet worden aanpassen.
Versterken van het didactisch en pedagogisch handelen
De instructies op Het Baken worden gegeven volgens het EDI-model. Om het didactisch handelen te versterken, wordt de samenhang met het versterken van het pedagogisch handelen en het klassenmanagement gezocht. Alle leerkrachten worden getraind en gecoacht in het handelen volgens het EDI-model en vanuit de principes van de Vreedzame School.
Focus en leertijd kernvakken
Op Het Baken staat het kerncurriculum centraal, wat passend is bij de kaders van het masterplan basisvaardigheden vanuit het ministerie van OC&W. Dit doel wordt gerealiseerd vanuit de samenhang met een aantal subdoelen.
Versterken professionele kwaliteitscultuur
Professioneel gedrag laat zien hoe medewerkers vanuit de organisatiewaarden invulling geven aan hun werkzaamheden. Professioneel gedrag draagt bij aan het behalen van de doelen van de organisatie en die van de medewerkers.
Kwaliteitszorg
Er is een permanente kwaliteitszorg structuur, zichtbaar in de cyclus van planning en verantwoording, zodat verbetering een continu proces is. Dit gebeurt vanuit een systematische werkwijze waarop de kwaliteit van het onderwijs wordt bepaald, bewaakt, geborgd, verbeterd en verantwoord.
Overige doelen
- In ons schoolplan is opgenomen dat de taal- en leesmethodes worden vervangen door een passende nieuwe methode.
- Een eenduidige werkwijze op gebied van burgerschapsvorming en digitale vaardigheden.